3 צפייה בגלריה
נפתלי בנט וד"ר איל חולתא
נפתלי בנט וד"ר איל חולתא
"ראש מתאים לבנט, צעיר כזה". רה"מ וד"ר חולתא
(צילום: מארק ישראל סלם)
במערכת הביטחון הופתעו מבחירתו של בנט בד"ר איל חולתא שיעמוד בראש המטה לביטחון לאומי במקומו של מאיר בן שבת. הבכיר במוסד שנחשב לגאון ואף זכה בפרס ביטחון ישראל - נעדר ניסיון מבצעי וידע במודיעין. סיבה נוספת לפליאה היא הציפייה שבנט ימנה אלוף לשעבר שמגיע מהמגזר הדתי, אך כאמור הוא החליט למנות אדם שאינו איש צבא ולא חובש כיפה.
חולתא הוא "תלפיון" - בוגר התוכנית היוקרתית "תלפיות" בצה"ל - ובמסגרת זו היה קצין טכנולוגי במוסד. הוא השתחרר מצה"ל בדרגת רס"ן ובעל תואר דוקטור בפיזיקה. לאורך 23 השנים בארגון הביון כיהן בשורה של תפקידים ניהוליים בכירים, בהם ראש האגף לתכנון אסטרטגי ומדיניות וראש אגף הטכנולוגיה - תפקיד המקביל לדרגת אלוף. הוא בן לאם ממוצא פרסי, אך לא יודע פרסית או ערבית.
גורמים במוסד שמכירים את חולתא אישית תיארו אותו כ"אדם מאוד חכם, מהיר וחד מחשבה. חושב מחוץ לקופסה. הראש שלו מאוד מתאים לראש של בנט, ראש צעיר כזה". בשיחה עם ynet אמרו בכירים במוסד כי "חולתא הוא איש מדהים. הוא היה ראש יחידת המו"פ הטכנולוגי ושם גדל. פיזיקאי חכם מאוד. הוא היה פקודו של יוסי כהן במשך עשרות שנים, ולאחרונה כיהן תחתיו כראש האגף האסטרטגי-מדיני שמייצר את התובנות המרכזיות באסטרטגיה המדינית של המוסד, הנהירה למפרץ הפרסי וחיזוק הקשרים עם סעודיה והאמירויות", סיפרו.
"הוא לא ביצועיסט, אבל הוא מצוין", אמרו הבכירים. "איש חושב שטוב במה שעושה, יודע לתכנן ולנהל - הוא ניהל כמעט 1,000 איש בארגון. הוא יודע על מה הוא מדבר", הוסיף גורם בארגון. עם זאת, גורמים במערכת הביטחון אמרו כי לחולתא אין את הסמכות והבכירות הנדרשת מול ראשי מערכת הביטחון ומול מקביליו בעולם, אך מנגד יש לו את הכישורים להחזיר את המל"ל לתפקידו המקורי, שנועד לתכלל את עבודת גופי הביטחון השונים ולא לייצג את האינטרסים של ראש הממשלה.
3 צפייה בגלריה
ד"ר איל חולתא
ד"ר איל חולתא
מנגן גם על חצוצרה. ד"ר איל חולתא
3 צפייה בגלריה
דגלי ישראל ואיחוד האמירויות
דגלי ישראל ואיחוד האמירויות
עמד בראש האגף שחקר את האסטרטגיה לחיזוק הקשר עם האמירויות
(צילום: EPA)
חולתא הוא גם בוגר קרן וקסנר שמממנת לימודים בהרווארד עבור בכירי המגזר הציבורי. בשנה שעברה הפעילות בקרן נעצרה, בין היתר בעקבות קמפיין של ארגוני ימין ושל בנו של רה"מ לשעבר יאיר נתניהו, שכתב ללא הרף נגד הקרן ואף כינה אותה "כת של פדופילים" ועל כך נתבע לדין. עם יציאתו של נתניהו מלשכת ראש הממשלה, הקרן חזרה לפעילות מלאה.
בלשכת בנט ציינו אתמול כי "לאור ניסיונו ארוך השנים, ביצועיו והבנתו את האתגרים האסטרטגיים של מדינת ישראל במישור הביטחוני והמדיני, בחר רה"מ למנותו לתפקיד היועץ לביטחון לאומי וראש המל"ל. עם אישור הממשלה את המינוי, ייכנס ד"ר חולתא לתפקידו ויקיים חפיפה סדורה עם ראש המל"ל היוצא, מאיר בן שבת".
פורסם לראשונה: 21:49, 11.07.21